Silniční závod na Evropských hrách v Minsku v režii Italů
Silniční závody druhých Evropských her jsou minulostí. Na jejich start se postavilo celkem sedm českých závodníků. V ženské kategorii reprezentovaly ČR Nikola Nosková a Jarmila Machačová, v mužích pak borci kontinentální stáje Elkov Author František Sisr, Jan Bárta, Dominik Neuman, Petr Hampl a Jakub Otruba. Slovensko reprezentovalo pět borců kontinentálního týmu Dukla Banská Bystrica. Evropské hry nahradily Mistrovství Evropy a vítěz či vítězka závodu se stali mistry starého kontinentu.
Silniční závody druhých Evropských her jsou minulostí. Na jejich start se postavilo celkem sedm českých závodníků. V ženské kategorii reprezentovaly ČR Nikola Nosková a Jarmila Machačová, v mužích pak borci kontinentální stáje Elkov Author František Sisr, Jan Bárta, Dominik Neuman, Petr Hampl a Jakub Otruba. Slovensko reprezentovalo pět borců kontinentálního týmu Dukla Banská Bystrica. Evropské hry nahradily Mistrovství Evropy a vítěz či vítězka závodu se stali mistry starého kontinentu.
Nejprve byl na programu závod žen. V ženské kategorii se zde sešla velmi silná konkurence, když nechyběla žádná z favoritek. Na rovinatém městském okruhu měly situaci pod kontrolou Holanďanky. V první části závodu se podařilo odjet tříčlenné skupince závodnic, ta však byla ke konci závodu dostižena a do posledních kilometrů najížděl peloton kompaktní. Na posledních třech kilometrech se však ve třísetmetrovém stoupání po kostkách rozdělil na skupiny, o vítězce se pak rozhodlo ve spurtu první z těchto skupin.
Nejvíce sil měla v závěru Lorena Wiebes z Nizozemí, která vyhrála před svou krajankou Marianne Vos a domácí Běloruskou Tatsianou Sharakovou. Nejlepší českou závodnicí byla na 32. místě Nikola Nosková, zkušená Jarmila Machačová dokončila na 41. příčce.
Pak přišel na řadu silniční závod mužů, ve kterém Českou republiku reprezentovala hned pětice závodníků. Jejich závod měl v podstatě stejný scénář, jako ten ženský. Už v prvním kole odjela skupina závodníků, kteří ale byli v závěru dostiženi. Aktivní byli na čele zejména Italové, kteří závod tvořili. Po dostižení úniku tak vyprovokovali další únik a na čele se vytvořila sedmičlenná skupina.
Český lídr František Sisr (ještě loni závodník CCC Sprandi Polkowice) se však v ten moment pohyboval na konci pelotonu a únik nezachytil. Do posledního okruhu tak najížděla sedmička závodníků s náskokem deseti vteřin. Čeští závodníci v ten moment jeli tempo na čele pelotonu a snažili se ještě vývoj závodu zvrátit, nicméně s nimi nikdo nechtěl spolupracovat a uprchlíky nedostihli.
Jan Bárta to přesto nevzdal a vyprovokoval únik čtyřčlenné skupiny, která se vydala na stíhací jízdu, ale ani ta nebyla úspěšná.
„Je škoda, že Franta nevyužil šance a zaváhal v momentě, kdy se skupina od pelotonu odpoutala. Líbilo se mi ale, že to kluci nevzdali a snažili se s tím ještě něco udělat. Od pelotonu pak ještě odskočil Honza Bárta spolu se třemi soupeři a ukázal, že je zde ve vynikající formě,“ popisoval závod mužů český trenér Tomáš Konečný.
Závod mužů na zvlněné 180 kilometrů dlouhé trati se odvíjel v italské režii a zvítězil Davide Ballerini, který před letošní sezónou přestoupil z prokontinentální stáje Androni – Sidermec do WorldTour týmu Astana.
Český cyklista Jan Bárta dojel devátý, borec Dukly Banská Bystrica Matúš Štoček dojel na 35. místě.
Václav Prokůpek, www.cyklonews.cz
REDAKCE