Václav Prokůpek: Jak stvořit nejmodernější klub světa
Spolupráce fotbalového klubu Paris SG (dále PSG) a módní značky Nike vytvořila ten nejmódnější klub a hlavně jej vnesla do povědomí široké veřejnosti. Ještě před dvaceti lety skoro nikdo mimo Francii neměl ani tušení, že něco jako PSG existuje. A přestože od té doby nepozvedli jedinou mezinárodní trofej, jsou světově známí. Celebrity jako Kendall Jenner a Rita Ora chcou být spojovány se jménem tohoto klubu a jeho samotná hodnota stoupá jako žádná jiná nikdy předtím.
Spolupráce fotbalového klubu Paris SG (dále PSG) a módní značky Nike vytvořila ten nejmódnější klub a hlavně jej vnesla do povědomí široké veřejnosti. Ještě před dvaceti lety skoro nikdo mimo Francii neměl ani tušení, že něco jako PSG existuje. A přestože od té doby nepozvedli jedinou mezinárodní trofej, jsou světově známí. Celebrity jako Kendall Jenner a Rita Ora chcou být spojovány se jménem tohoto klubu a jeho samotná hodnota stoupá jako žádná jiná nikdy předtím. Čemu za to vděčí? Převážně jejich sponzorovi Nike, protože jejich spolupráce nekončí u pouhých dresů, ale táhne se mnohem dál.
PSG je napříč všemi sporty druhým nejrychleji rostoucím klubem, hned za Golden State Warriors. Od roku 2009 jejich hodnota vzrostla o necelých 1000% na dnešní 1 miliardu €. Za tímhle stojí společnost Qatar Sports Investments, která si klub převzala do vlastnictví v roce 2011. Jako první se hned pořádně plácla přes kapsu a utratila pořádný balík peněz za hráče jako Cavani (64 mil. €), Ibrahimović (21 mil. €), Kylian Mbappé (180 mil. €) a samozřejmě i Neymar za rekordních 222 mil. €. Tím se klub probudil a stal se více či méně rovnocenným soupeřem pro ostatní top evropské kluby. Zároveň se ale stal silně závislým na penězích od ropných investorů, což může být také velmi riskantní. FC Malaga je příkladem toho, co se může stát, když bohatý investor najednou ztratí o klub zájem a přestane do něj pumpovat peníze. Proto se PSG rozhodlo usilovat o menší závislost na externím financování. Tak vstoupilo na nové trhy a nedílnou součástí se stala myšlenka globální značky.
Fotbal má velký vliv na módu. Těžko se to popisuje, ale takové ty volné styly jako street nebo hip hop jsou ve velké míře ovlivněny právě tímto sportem. Umělci jako zpěváci a rappeři a další ikony vystupují ve dresech fotbalových týmů ať už na pódiu, ve videoklipech nebo při rozhovorech. Stalo se to zkrátka součástí módy. A právě uprostřed toho stojí PSG. Vždyť jejich stadion, Parc des Princes, se stal povinnou zastávkou pro celebrity, které se zrovna nachomýtnou v Paříži, jmenovitě Beyoncé a Jay-Z, Justin Timberlake nebo Rihanna. Vlastně je těžké si představit lepší město pro spojení fotbalového klubu a módy - vždyť Paříž je už sama o sobě jedno z nejmódnějších měst. To vytváří autenticitu a marketingový manažeři nemusí prosit celebrity, aby se ukázali v jejich dresech - ony samy přijdou, protože to vidí jako oboustranně prospěšnou věc.
Mimo to spolupracuje PSG také s hvězdami mimo pole fotbalu. Nejvýznamněji s Michaelem Jordanem a jeho značkou sportovní obuvi Air Jordan, kterou nevlastní nikdo jiný než Nike. Tak PSG spolupracuje s těmi, kteří se podílejí na vytváření pop-kultury. PSG a Jordan. Značka Jordan původně začala na basketbalové obuvi, a proto je nejpopulárnější hlavně v Americe, kde se basketbalu dostává mnohem větší pozornosti než fotbalu. PSG je zase původně evropská záležitost. PSG i Jordan jsou takzvaně na stejné vlně a zaměřují se na stejnou skupinu lidí, akorát každá na svém kontinentu. Takže jejich spojením mají obě dvě šanci se rozšířit tam, kde by se jinak samotné nedostaly.
Takže když se podíváme na dres PSG, vedle jejich loga na levé straně je buďto fajfka Nike, nebo basketbalista ve vzduchu Jordan. Je možné, že jim toto podnikání přinese do budoucna částečnou finanční nezávislost a stabilitu.
A třeba to pomůže i k získání ne druhého (letos za Bayernem Mnichov), ale prvního místa v Lize mistrů – Champions League.
Václav Prokůpek
REDAKCE