Motorismus

Ondřej Smetana v barvách Polonie Bydgoszcz

Pro Ondřeje Smetanu byla uplynulá sezóna velmi úspěšná. Vybojoval páté místo v mistrovství ČR jednotlivců a druhou příčku v Přeboru ČR. Významně pomohl pražské Markétě k vítězství v Poháru přátelství a v první lize a také ke stříbrné medaili v Extralize. Spolu se Zdeňkem Simotou (plochodrážní klub Plzeň) obhájili vítězství v Memoriálu Antonína Vildeho ve Slaném a obsadili čtvrté místo při mistrovství ČR dvojic v Liberci.

Letošní sezónu by chtěl mít, ale ještě úspěšnější, a proto si hledá co nejvíce závodních příležitostí. Pro nadcházející sezónu si dojednal dokonce čtyři ligová angažmá. Kromě české Extraligy s Markétou Praha je má s účastníkem druhé švédské ligy, Allsvenskan, Valsarnou Hagfors, k tomu mu pokračuje smlouva s Polonií Bydgoszcz ve druhé polské lize a naposledy o bylo oznámeno, že se stal členem týmu La Réole ve francouzské lize.

V letošním roce se pojede teprve třetí ročník francouzské plochodrážní ligy. Představí se v něm čtyři družstva: obhájce prvenství Morizés, Marmande, Lamothe Landerron a La Réole, jež vloni obsadilo třetí příčku a krátkou plochodrážní dráhu si utvořilo uvnitř svého travnatého oválu. Pětičlenné týmy se spolu utkají dvoukolově. Soutěž začne již v polovině února a skončí za dva měsíce, koncem dubna.

Jezdci jsou podle kvality rozděleny do čtyř skupin od A do D. V A skupině jsou čtyři nejlepší francoužští plochodrážníci David Bellego, Dimitri Bergé a bratři Mathieu a Stéphane Tresarrieuové. Spolu s nimi jsou v této skupině i čtyři zahraniční posily. Tři britští jezdci na čele s Chrisem Harrisem a náš Ondřej Smetana. Všichni čtyři zahraniční plochodrážníci mají zajištěnu účast v každém závodě svého týmu, což Ondrovi, podle jeho vlastních slov, dává skvělou příležitost na rozjetí před hlavní plochodrážní sezónou.

Pro letošní sezónu má Ondřej připravené čtyři kompletní motocykly. Před prvním utkáním La Réole, které je na programu 16. února si do Francie odveze dva stroje. Ty zde bude mít po celou soutěž. Na následující závody bude už pouze létat. Po skončení francouzské ligy by si chtěl oba motocykly převézt do Švédska.

V listopadu podepsal Ondřej Smetana smlouvu s druholigovým celkem Valsarnou Hagfors, a protože ve Švédsku začíná liga až 15. května, bude mít dostatek času sem své motocykly dopravit a po celou dobu ligy je zde ponechat. Přestože nemá jisté místo v sestavě Valsarny pro každé utkání, jeví se to jako moudré řešení, neboť bude moci letecky urychlit své cestování ze závodu na závod. Přesto, ale může během sezóny dojít k termínové kolizi, kdy se bude muset rozhodnout k jakému závodu nastoupit. To se může přihodit hned v prvním kole švédské Allsvenskan, protože ve stejný den se jede v Pardubicích i naše Extraliga.

Hagfors je asi desetitisícové městečko ležící přibližně ve středu Švédska. Každoročně v únoru se v jeho okolí jezdí Švédská rallye.

Plochodrážní klub Valsarna byl založen v roce 1967. O dvě léta později začal své závody jezdit na stadionu Tallhult. Postupně se propracoval až do nejvyšší soutěže, Elitserien, kde v letech 1998 a 1999 vybojoval mistrovský titul. V roce 2003 však sestoupil do Allsvenskan, které se povětšinou účastnil i v následujících letech. Několik posledních sezón však Valsarna na ligové soutěže rezignovala a ve druhé lize se opětovně objevila až minulý rok, kdy postoupila do semifinále play-off a celkově skončila čtvrtá. Mezi nejznámější jezdce, kteří za Valsarnu závodili, patří mistři světa Tony Rickardsson, Tomasz Gollob, Sam Ermolenko nebo Rune Holta.

Druhé švédské ligy se letos zúčastní šest družstev. Tři z nich budou klubová: Valsarna Hagfors, Griparna Nyköping a Vargarna Norrköping. Zbývající tři celky (VIP Speedway, Team Smäland a Max 500 Speedway) budou složeny z jezdců první ligy, Elitserien.

To znamená, že Ondrovými soupeři budou kvalitní plochodrážníci jako Andreas Jonsson, Linus Sundström, Peter Ljung, Oliver Berntzon, Kim Nilsson nebo ze zahraničních Timo Lahti, Adrian Gala, Tomasz Gapiński, Dimitri Bergé, Ricky Wells, Patrick Hansen, Mads Hansen a další. Ondřejovými kolegy v týmu budou Filip Hjelmland, Pontus Aspgren, Dán Kenneth Hansen nebo Norové Lasse Fredriksen a Truls Kamhaug.

Závěrečné letošní zahraniční ligové angažmá Ondřeje Smetany je v Polsku. S klubem Polonia Bydgoszcz má smlouvu již od minulého roku. V předchozích letech měl smlouvy s dalšími dvěma polskými kluby. V roce 2016 se „Škorpiony“ z Poznaně, ti ale v té době nejezdili žádnou ligovou soutěž. V následujícím roce byl členem Kolejarze Opole. Dostal však příležitost pouze v jednom utkání.

Stejně tomu bylo i v loňské sezóně kdy, měl podepsanou smlouvu s Polonií Bydgoszcz, také dostal jen jednu příležitost se ukázat v ligovém střetnutí. V zápase s pozdějším vítězem druhé ligy Stal Rzeszów, který Polonia vysoko prohrála 29:61, Ondra vyjel tři body z pěti jízd. Polonia Bydgoszcz mezi sedmi družstvy druhé polské ligy nakonec obsadila šesté místo.

Podle slov Onřeje Smetany, ani jedno ze dvou ligových utkání, které prozatím v Polsku odjel, nebylo z jeho pohledu povedené, doufá, že ještě dostane příležitost ukázat své schopnosti na dráze. Myslí si, že bude rozjetý z Francie, takže by měl mít trochu navrch a rozhodně není nic ztraceného. Vše se rozhodne na trénincích a předsezónních sparinzích.

Polonia má prozatím před začátkem ligy (30. března) naplánovány tři sparingy. Dva s Gnieznem a doma s Poznaní.

O tři místa zahraničních jezdců v sestavě Polonie bude Ondřej Smetana soupeřit s Dánem Rene Bachem, Francouzem Dimitri Bergém, Američanem Ricky Wellsem, Slovincem Maticem Ivačičem a Němcem Valentinem Grobauerem.

Bydgoszcz (česky Bydhošť) je starobylé město ležící v Kujavsko – pomořském vojvodství na severu Polska. S 360 tisíci obyvateli je osmým největším polským městem.

Plochá dráha má v Bydgoszczi dlouholetou tradici, ligové soutěže se zde jezdí od roku 1948. Polonia (v 50. letech minulého století jako Gwardia) historicky patří mezi nejúspěšnější polské kluby. Sedmkrát vyhrála národní šampionát družstev (1955, 1971, 1992, 1997, 1998, 2000 a 2002). V posledních letech však Polonia není v dobré finanční kondici a spadla až do druhé ligy.

První velkou postavou ploché dráhy v Bydgoszczi byl Mieczyslaw Polukard. Pomohl jí k premiérovému titulu v roce 1955. Zároveň se stal prvním Polákem ve finále MS jednotlivců a byl členem týmu, který roku 1961 ve Wroclawi vybojoval titul mistra světa družstev. Polukarda však poté postihly tragédie. V roce 1968 mu po nehodě musela být amputována noha. Později působil jako trenér. Při tréninku juniorů na bydgoszczské dráze na podzim 1985 do něj jeden z jezdců nešťastně vrazil. Mieczyslaw Polukard toho dne utrpěným zraněním podlehl.

Dalšími velkými plochodrážními postavami zde byli Piotr Protasiewicz, Henrik Gustafsson, Sam Ermolenko nebo Emil Sajfutdinov. Největším písmem se však do historie bydgoszczské Polonie zapsali odchovanci tohoto klubu bratři Gollobové. Nejúspěšnější polský plochodrážník všech dob Tomasz Gollob dovedl Polonii k pěti titulům a jeho o dva roky starší bratr Jacek byl u čtyř ligových titulů.

Stopu rodu Gollobů můžeme v Polonii naleznout i v současnosti. Otec obou bratrů, Wladyslaw, působil do konce minulé sezóny v klubu jako předseda. Tomasz, i přes své vážné zranění, se stále snaží s Polonií spolupracovat a pomáhat jí. Syn Jacka, Oskar Ajtner – Gollob, je členem současné sestavy týmu, i když jeho plochodrážní budoucnost je nejistá.

V Polonii Bydgoszcz v minulosti působili i čeští jezdci. V mistrovské sestavě v roce 1992 se objevuje jméno Romana Matouška, který v Polonii závodil i o dva roky později. V sezóně 1999 byl jejím členem Jiří Štancl mladší.

Pro nadcházející sezónu tedy v Polonii došlo ke změně ve vedení klubu. Novým předsedou a zároveň majitelem se stal Jerzy Kanclerz. Podle jeho vyjádření, je hlavním cílem pro následující období Polonii finančně stabilizovat a až poté se může znovu navazovat na bývalou slávu tohoto klubu. Postupně bude také docházet k rekonstrukci stadionu, který ji už nutně potřebuje.

                                                      Václav Prokůpek

 

 

REDAKCE