Silniční cyklistika

TÉMA STADIÓNU: Cyklistická Slavia

Cyklistická Slavia pod vedením Karla Kopra představila své plány do roku 2019. Nejprve jsme si ale povídali o počátcích cyklistiky ve Slavii, je to předlouhá historie. Karel Kopr: „Cyklistický klub byl založen 2. listopadu 1892 jako samostatný sportovní odbor Literárního a řečnického spolku Slavia, jehož valná hromada se ten den uskutečnila. U zrodu klubu stáli mj. studenti medicíny, kteří již delší dobu koketovali s myšlenkou založit cyklistický klub. Rozhodli se vytvořit nikoli samostatný cyklistický klub, ale cyklistický odbor v rámci Literárního a řečnického spolku Slavia."

Cyklistická Slavia pod vedením Karla Kopra představila své plány do roku 2019. Nejprve jsme si ale povídali o počátcích cyklistiky ve Slavii, je to předlouhá historie. Karel Kopr: „Cyklistický klub byl založen 2. listopadu 1892 jako samostatný sportovní odbor Literárního a řečnického spolku Slavia, jehož valná hromada se ten den uskutečnila. U zrodu klubu stáli mj. studenti medicíny, pánové Husman, Kratochvíl a Schoebel, kteří již delší dobu koketovali s myšlenkou založit cyklistický klub. Rozhodli se vytvořit nikoli samostatný cyklistický klub, ale cyklistický odbor v rámci Literárního a řečnického spolku Slavia.

Zatímco fotbalisté pražské Slavie bojují se španělskou Sevillou o postup v Evropské lize, cyklistická Slavia pod vedením Karla Kopra představila své plány do roku 2019. Nejprve jsme si ale povídali o počátcích cyklistiky ve Slavii, je to předlouhá historie. Karel Kopr: „Cyklistický klub byl založen 2. listopadu 1892 jako samostatný sportovní odbor Literárního a řečnického spolku Slavia, jehož valná hromada se ten den uskutečnila. U zrodu klubu stáli mj. studenti medicíny, pánové Husman, Kratochvíl a Schoebel, kteří již delší dobu koketovali s myšlenkou založit cyklistický klub. Rozhodli se vytvořit nikoli samostatný cyklistický klub, ale cyklistický odbor v rámci Literárního a řečnického spolku Slavia. První oficiální název cyklistů Slavie v roce 1892 byl Akademický cyklistický odbor Slavia. Na počátku cyklistiky ve Slavii tak byli intelektuálové, doktor Hausman se později stal předsedou a tuto funkci vykonával až do roku 1900. To už žily ve Slavii i atletika a fotbal. Ten odstartoval ve Slavii až v roce 1895, v současnosti se ale narozeniny Slavie včetně těch fotbalových kladou právě do roku 1892, kdy vznikl cyklistický odbor.“

Karel Kopr (1973) má na kontě i devět reprezentačních startů v kategorii Elite z doby, kdy působil v Dukle Praha a CK Příbram. Do Slavie, kde začínal, se nemohl nevrátit. Je předsedou KC Slavia Praha a zároveň členem představenstva SK Slavia Praha. Historie cyklistické Slavie je jeho srdeční záležitostí. Lze se s dávnou historií cyklistů Slavie na přelomu 19. a 20. století někde seznámit?

Karel Kopr: „Mimo mé diplomové práce, která je na Fakultě tělesné výchovy a sportu, se občas na různých webových stránkách něco objeví. Například nějaké zmínky o doktoru Hausmanovi, protože právě on je známý tím, kolik práce odvedl pro Slavii. Přední postavou byl i další ze zakladatelů pan Kratochvíl. V té době byli nejlepší slávisté většinou dráhaři. Na pražském Žižkově na Ohradě, v místech dnešního parčíku, byl uplácaný hliněný ovál, kde trénovali a závodili. A Kratochvíl získal hned v prvním roce 1892 šestnáct cen, což je úctyhodné, když si uvědomíme, že to bylo od začátku listopadu do konce roku.“

Cyklistika ve Slavii tedy sahá hluboko do historie, ovšem tým kolem Karla Kopra vstupuje do aktuálního roku 2019. Přestože budou nadále ve Slavii rozvíjet potenciál svých mladých jezdců, prioritou pro letošní rok bude kategorie Masters, v níž předpokládají nejvíce úspěchů.

Karel Kopr: „V kategorii Masters se slávistickým barvám dařilo i v loňském roce, zmínil bych především úspěchy Jiřího Hledíka, jeho bronzovou medaili na MR v časovce dvojic a účast na MS Masters v Itálii, kde skončil na 40. místě, ovšem každá účast na MS je krásná. A před týdnem úspěšně reprezentoval na dráhových závodech série Bahn-O-Rama ve Vídni, kde s ním jezdil i Marek Gut.“

Přední postavou cyklistické Slavie je MUDr. Pavel Jelínek (1984), kapitán a nejzkušenější závodník týmu v kategorii Elite, kdysi dvojnásobný medailista z AMČR. Slavia se v roce 2002 stala jeho prvním cyklistickým angažmá a věrný je jí dodnes. Z řadového člena se postupně vypracoval na kapitána a místopředsedu klubu. Je zároveň ředitelem Velké ceny Temelína, jejíž 3. ročník uspořádá v září. Pavel Jelínek je mistrem JAL (Jihočeská amatérská liga) a zúčastnil se i MS v Innsbrucku v loňském roce. Nikoli jako závodník, ale v roli dopingového komisaře, k níž má jako lékař blízko. Karel Kopr připomíná: „Pavel ráno vyzvedl v hotelu a doprovázel před závodem na test i budoucího mistra světa Alejandra Valverdeho.“

Jak vznikla Velká cena Temelína?

Pavel Jelínek: „Byl to spontánní nápad můj a mého otce. Objížděli jsme amatérské závody a po nich diskutovali, jak to pořadatelé organizačně zvládli. A právě v takových diskusích se najednou – snad i trochu z hecu – zrodil nápad, proč to také nezkusit. Slovo dalo slovo a v roce 2015 jsme uspořádali cyklistický závod. Šli jsme do neznáma, i s tím, že to bude první a poslední ročník. Ale od prvního ročníku jsme se snažili dělat to na vyšším pořadatelském standardu. Už v roce 2015 jsme si dali za cíl, aby se závod, tehdy ještě jednodenní, konal na uzavřených tratích s úplným vyloučením silničního provozu. To se podařilo a osvědčilo. Velkou neznámou bylo, jak to vyjde finančně, byl jsem připravený i na to, že to možná bude mínusová akce. Což se nakonec nepotvrdilo, byli jsme příjemně překvapeni, a šli jsme do toho v roce 2016 znovu. Vyšla spolupráce s Českou asociací univerzitního sportu, takže se závod stal akademickým mistrovstvím republiky. V té souvislosti padlo rozhodnutí pořádat závod jako víkendovou dvoudenní akci, k silničnímu závodu přibyla časovka. Následovala ale dvouletá pauza zapříčiněná, řekněme, pracovním vytížením a osobními důvody. Letos pokračujeme třetím ročníkem zhruba ve stejném formátu, v jakém jsme skončili, tedy v sobotu časovka jednotlivců a v neděli silniční závod. Pro veřejnost, závodníky Jihočeské amatérské ligy i pro akademiky. Pozitivní ohlasy závodníků jsou nám odměnou.“

Výběr trati je Vaším dílem? A jako ředitel si asi vlastní závod neužijete v roli závodníka?

Pavel Jelínek: „Trasu jsem připravil já. Jede se v místech, kde jsem cyklisticky vyrůstal, jsou to překrásné trasy, mám je všechny najeté. Ovšem není možné starat se o chod závodu a zároveň startovat. Dívám se na trať očima cyklisty, chci, aby byla atraktivní, snažil jsem se do ní zahrnout i svá oblíbená místa. Zároveň musím jako pořadatel brát v úvahu, aby vše bylo průchozí přes byrokratickou mašinérii. Důležitými partnery závodu jsou Temelín a ČEZ, takže je zájem, aby centrum dění bylo přímo u elektrárny. Závodníci zažijí i má oblíbená stoupání nebo například malebný průjezd Modrou Hůrkou, klikatá silnice, krásná náves, místa, kde, když má člověk čas, stojí za to se rozhlédnout. Což v čele závodu nepřichází v úvahu. Ceníme si hodně toho, že i letos nám byla přidělena organizace akademického mistrovství ČR, vždyť akademická cyklistika ke Slavii tak nějak patří. A závod bude již tradičně zařazen do seriálu Jihočeské amatérské ligy.“

Cyklistická Slavia již čtvrtým rokem spolupracuje se společností Vital, centrem zdraví, pohybu a aktivního životního stylu. Karel Kopr: „Začalo to, když sháněli zdravotní sestru a já se ozval, že sice nejsem zdravotní sestra, ale absolvent FTVS a mám trenérskou 1. třídu. Využíváme mj. i test laktátové křivky, což je poměrně stará metoda už někdy z 50. let, ovšem stále poměrně dobře vypovídající. Ukazuje, jak moc a při jaké zátěži je sportovec unaven. A v současnosti, když máme k dispozici watty, nám napovídá daleko více.“

Slávističtí cyklisté, členové týmu s dlouholetou historií, si letos přejí uspět nejen v Masters, ale i v závodech dalších věkových kategorií. Přejeme červenobílým slávistickým barvám parádní rok 2019.

 

                                                             Václav Prokůpek

 

Ilustrační foto

REDAKCE