Silniční cyklistika

Skončil čínský etapový závod Gree-Tour of Guangxi, poslední duel WorldTour 2019

V poslední etapě posledního závodu WT této sezóny se přeci jen jedno překvapení konalo. Pascal Ackermann se utkal o prvenství s cyklistou z UAE. Ale nebyl jím Gaviria. Jinak vše zůstalo při starém, a to především znamená, že nejcennější dres, tj. dres lídra závodu, si odváží Deceuninck – Quick Step v čele s Enricem Masem.

V poslední etapě posledního závodu WT této sezóny se přeci jen jedno překvapení konalo. Pascal Ackermann se utkal o prvenství s cyklistou z UAE. Ale nebyl jím Gaviria. Jinak vše zůstalo při starém, a to především znamená, že nejcennější dres, tj. dres lídra závodu, si odváží Deceuninck – Quick Step v čele s Enricem Masem.

 

Šestá etapa měřila 168 km a cyklisté při ní nastoupali pro ně pouhých 1530 výškových metrů. Jediná těžší překážka je čekala na 116. a 128. km v podobě dvou hodnocených stoupání o parametrech: 2,5 km s 5,5% a 4,3 km s 4,6% průměrného sklonu. Vedoucí závodník Enric Mas (Deceuninck – Quick Step) do ní nastupoval s náskokem 5 vteřin na 2. Martíneze (EF) a 15 vteřin na 3. Rosu (Ineos).

 

Etapa se odehrávala v  krajině plné zeleně, v údolí vodních toků, mezi homolovitými kopci a v mlžném oparu a vysoké vlhkosti vzduchu.

80 km před cílem se 3:20 min. před pelotonem pohybovala pětičlenná skupina ve složení: Wang (Bahrain), Thomson (Dimension), Ourselin (Total), Van Melsen (Wanty) a Frison (Lotto), z nichž na tom v celkovém pořadí byl nejlépe Ourselin na 52. místě se ztrátou 7:23 min. na prvního muže pořadí.

Na čele pelotonu odváděl černou práci jako obvykle Iljo Keisse z celku vedoucího závodníka a dařilo se mu společně s domestikem z UAE držet pětici uprchlíků na přijatelný distanc a postupně snižovat ztrátu, takže 40 km před cílem činil náskok 2:10.

Poslední kopec přejel balík v tempu bez nástupů, ve sjezdu se Deceuninck srovnal na špici, aby – nejspíš po zkušenostech ze včerejška - snížil riziko případného pádu lídra na minimum. 35 km před cílem, kdy peloton ztrácel na uprchlíky 2:00 min., ztratil kontakt s čelem Ourselin.

Na čele pelotonu byli nejaktivnější chlapci z UAE, následováni Deceuninckem. Pár míst od špice se pohyboval jak Gaviria, tak i borci z Bora – hansgrohe, přičemž nejvíc vyčuhoval dres mistra Německa Schachmanna. Ten se také 30 km do mety posunul na čelo, jelikož náskok uprchlíků zamrznul na hodnotě 2:10. Pomoci mu byli připraveni nejen jezdci UAE, ale i EF Education. Bezprostředně za čelem se pohyboval kompletní tým Deceuninck.

Náskok uprchlíků se začal pomalu snižovat, 20 km před cílem činil 1:50. Do čela stíhačů se dostavil další muž Bory, kterého střídal domestik EF. Výsledkem zvýšené aktivity pelotonu bylo, že 18 km před páskou byl náskok uprchlíků už pouhých 1:20, po dalších 2 km 1:10 atd. Kvůli různým mobilním aplikacím a vysílačkám bylo jako obvykle vše vypočítáno tak, aby uniknuvší jezdci byli včas dojeti.

V sestavě UAE, srovnané za Deceuninckem, který si ve svém středu hýčkal muže v červeném dresu, byl k nepřehlédnutí nekonvenčním vzhledem Roberto Ferrari, který ve svých 36 letech a po 14 letech ve velké cyklistice, z toho od roku 2013 ve WT, jede svůj poslední profesionální závod kariéry. Určitě si bude hodně pamatovat rok 2012, kdy vyhrál ve sprintu početného pelotonu 10. etapu na Giru.

Uprchlíci jeli hranu, ale to samé za nimi dělal Schachmann a spol., takže 10 km před cílem měli k dobru už jen 25 sekund. 7 km před cílem se pokusil vpředu nastoupit Frison, ale ostatní si ho dojeli. Frison se nevzdával, přestože balík už byl na dohled. Do skupiny sice ještě dorazil kolega Frisona Campanaerts, ale to už byl jen zoufalý pokus, protože se zezadu přiřítila letka Deceuninck. Do cíle zbývaly 4 km a začaly závěrečné šachy, v nichž se na víceproudé silnici pokoušely získat výhodu mnohé týmy včetně například CCC.

V samém závěru čelo okupovaly dresy Bory a UAE. V poslední zatáčce spadl smolař tohoto závodu Phil Bauhaus (Bahrain), čímž byla postižena řada dalších cyklistů včetně Trentina, který sice nespadl, ale pád ho omezil v rychlosti, takže tentokrát dorazil na pásku na 7. místě. Samé čelo čítající 6 borců ale karambol neovlivnil. Souboj o prvenství v etapě se tak odehrál mezi Ackermannem a soupeřem v dresu UAE, jenže k překvapení diváků jím nebyl Gaviria, ale jeho poslední rozjížděč Molano. O to to měl Ackermann snazší a druhým vítězstvím na tomto závodě srovnal skóre s Gaviriou. K tomu si připsal ještě tři druhá místa.

S 13 vítězstvími v sezóně se tento německý rychlík vyrovnal kolegovi z týmu Samu Bennetovi i Primoži Rogličovi (Jumbo) a zaostal dvě vítězství za nejúspěšnějším sběratelem výher v této sezóně, Dylanem Groenewegenem (Jumbo).

Závodníci z Bory - hansgrohe měli velkou radost z toho, co se jim podařilo, ale neméně velkou jejich soupeři z Deceuninck, kteří ovládli celkové pořadí prostřednictvím Enrica Mase.Z českých cyklistů v hlavním poli o 82 jezdcích dojel pouze Daniel Turek, který tak zůstal jako jednička svého týmu na 29. místě. Petr Vakoč si připsal 46 sekund ztráty, Jan Hirt s Josefem Černým 1:14. O nic už ale nešlo.

                                        Václav Prokůpek

REDAKCE