Tenisty čekají žně, marketingové a reklamní kontrakty rostou
Marketingoví odborníci očekávají, že v příštích letech bez ohledu na výkon ekonomiky si budou ti nejznámější sportovci říkat o stále lukrativnější kontrakty. A tenisté v tomto nebudou výjimkou, vždyť firma Nike si snaží udržet ve své „stáji“ sponzorských smluv nejen Rogera Federera a Rafaela nadala, ale třeba i dopingovou hříšnici Marii Šarapovovou, která navíc v Indii čelí skandálu s podvodem v realitní společnosti.
Prostě jména lákají sponzory a marketingové společnosti. A třeba firma Adidas s hrdostí oznámila, že si do roku 2019 udržela i za cenu naýšení smluvních kontraktů smlouvy s fotbalistkami Christianem Donaldem a Lionelem Messim. Tím spíše, že na trh marketingových, sponzorských a reklamních firem se derou významné čínské firmy na čele se společností Li-Ning, která už několik tenistů „ulovila“ do svých řad.
I když Švýcar Roger Federer nevyhrál závěrečný Turnaj mistrů v roce 2017 – nebo-li neoficiální mistrovství světa tenistů v Londýně, vydělal na prémiích nejvíce ze všech sportovců v historii. Švýcarský tenista si první místo v žebříčku ekonomického časopisu Forbes vybojoval po výhře nad nadějí německého a světového tenisu Alexanderem Zverevem na Turnaji mistrů v Londýně a se 110 235 682 americkými dolary (asi 2,4 miliardy českých korun) v čele vystřídal slavného amerického golfistu Tigera Woodse, který na prize money vydělal přibližně o 175 tisíc US dolarů méně.
Federer vydělal nejvíce ze všech sportovců, předstihl i golfistu Woodse
Nyní šestatřicetiletý rodák ze švýcarské Basileje započal profesionální dráhu tenisty v roce 1998. Ve své kariéře, která zatím rozhodně nesměřuje ke konci, vyhrál pětadevadesát turnajů, více titulů už má na kontě pouze Jimmy Connors (109), z toho rekordních 19 grandslamových turnajů. Letos prožívá Roger Federer naprosto fantastický návrat na kurty. Loňskou sezonu totiž musel kvůli zdravotním problémům ukončit již po Wimbledonu. Na kurty se vrátil letos a vyhrál Australian Open, takzvaný „Sunshine Double“ (Masters v Indian Wells a Miami), podeváté triumfoval na svém oblíbeném klání v německém Halle, poosmé dobyl slavný Wimbledon, ovládl také Masters v Šanghaji a poosmé zvedl nad hlavu trofej pro vítěze v hale v rodné Basileji. Letos má Federer dle časopisu Forbes vyděláno zatím 64 milionů amerických dolarů. Na větší částku v dosavadním průběhu roku 2017 dosáhli pouze tři sportovci - fotbalista Cristiano Ronaldo (93 milionů US dolarů), basketbalista LeBron James (86,2) a fotbalista Lionel Messi (80).
Kariéra o pět let staršího Woodse naopak už několik let stagnuje. Na jaře se vítěz 14 golfových majorů kvůli bolestem zad podrobil čtvrté operaci za poslední dva roky. V říjnu navíc dostal tento golfista podmíněný trest za řízení pod vlivem návykových látek. Zdravotní potíže má i srbský tenista Novak Djokovič, jehož výdělky se po čtvrtfinálovém vyřazení ve Wimbledonu zastavily na částce 109 805 403 US dolarů. Od té doby nehrál kvůli problémům s loktem. Už předtím si Roger Federer kromě osmého titulu z rodné Basileje a překonání Ivana Lendla v počtu titulů připsal další rekord. Šestatřicetiletý Švýcar díky triumfu v domácí basilejské hale v žebříčku odměn přeskočil Novaka Djokoviče už po vítězství v Basileji a s téměř 110 miliony amerických dolarů se ve finančním žebříčku dostal na první místo. Federer letos před Turnajem mistrů na odměnách vydělal 11 022 856 US dolarů. Úspěšnější je v sezoně 2017 pouze Rafael Nadal s 12 462 035 americkými dolary.
Kazí peníze přední hráče?
Řada odborných sportovních časopisů se nyní zaobírá otázkou, zda peníze, které si vydělávají přední sportovci světa spíše nekazí charaktery mladých sportovních borců a ekonomické magazíny se ptají, jestli vůbec existuje hranice, kdy se příjmy sportovních hvězd zastaví. Zatím to ovšem vypadá, že giganti mezi sportovními firmami budou spíše rozdávat. Firmě Nike bude pětapadesát let , a tak investuje do basketbalisty Michaela Jordana, který má dokonce podíl na prodejích značky Air Jordán, jinak mu Nike dává třicet miliónů amerických dolarů, aby propagoval její výrobky, další americký basketbalista pobírá od stejné firmy ročně sice o jeden a půl miliónu amerických dolarů méně, ale zase má s Nike doživotní kontrakt.
Firma Nike ale rozhodně není jedinou, která má lukrativní sponzorské smlouvy s těmi nejlepšími sportovci světa. Doslova žralokem na marketingovém sportovním trhu je mladá čínská firma Li-Ning. Té se podařilo od značky Jordan přetáhnout jednoho z nejoblíbenějších basketbalistů současnosti Dwyaha Wadeha a nabídla mu 100 miliónů na deset let, s kontraktem až do roku 2021. Tváří této čínské firmy je ale i tenista Marin Čili, vítěz US Open z roku 2014.
Dvě největší hvězdy světového mužského tenisu, Roger Federer a Rafael nadal, mají také smlouvy s firmou Nike. Ta je vůbec dominantní mezi marketingovými hráči mezi tenisty, basketbalisty a golfisty. Nike například dost překvapivě přeplatila nabídku marketingové společnosti Under Armour, aby takzvaně ve svých řadách udržela basketbalistu Kevina Duranta a poskytla mu kontrakt do roku 2024, s tím že mu během deseti let vyplatí 300 miliónů amerických dolarů.
Mnohdy jde o sportovní vybavení
Firma Nike vyplatila basketbalistovi Le Bronu Jamesovi 15 miliónů US dolarů, když se bot s jeho jménem prodalo „jen“ sto miliónů. Boxerská legenda Georgie Forman měl zase dostat 45 procent z prodeje grilů Salton, ale firma nakonec usoudila, že bude pro ni výhodnější akcie si ponechat a raději je od boxera vykoupila za 137 miliónů US dolarů v hotovosti. Hlavní sponzorská firma golfisty Tigera Woodse přestala vyrábět golfové vybavení, ale přesto tohoto Afro-američana sponzoruje dál, ale povolila mu, aby uzavřel smlouvu s japonskou společností Bridgestone. To, že Woods bude hrát s míčky této japonské firmy dostal jeden a půl miliónu amerických dolarů, ale Japonci si přesto mnou ruce, protože úpadek formy Woodse zavinil, že před třemi roky by si golfový „Tiger“ řekl tak třikrát více.
Mladičtí či veteránští milionáři či miliardáři
Mladičká ukrajinská tenistka Marta Kosťuková se postupem do třetího kola prvního grandslamového turnaje sezóny stala dolarovou milionářkou! Za úspěšné účinkování na Australian Open pořídila dárky pro svou velkou rodinu i pro sebe. Teprve patnáctiletá Ukrajinka si postupem do třetího kola úvodního grandslamového turnaje sezony zajistila minimálně 142 500 australských dolarů (což je asi 2,3 milionu českých korun). To je zhruba sedmnáctinásobek toho, co si do startu na Australian open 2018 tenisem vydělala. Kosťuková je dcerou tenisových rodičů a jejím manažerem je bývalý chorvatský tenista Ivan Ljubičič, který spolupracuje také se Švýcarem Rogerem Federerem. Zájem mají marketingové agentury i o smlouvy s „tenisovými veterány“. Když postoupil v devětatřiceti letech Ivo Karlovič z Chorvatska do druhého kola Australian Open, hned se ozvala jedna čínská firma s lukrativním kontraktem. Rakušan Thomas Muster se zase netají tím, že mu švýcarský výrobce hodinek nabídl lukrativní marketingovou smlouvu za start na seniorské ATP tour. Mimochodem, právě o marketingová a televizní práva ze seniorské tour se nyní pře dvanáct marketingových firem a sedm televizních stanic. Všechny tyto subjekty chtějí mít smlouvu na zápasy John McEnroea, Jima Couriera, Lleytona Hewitta a Björna Borga, byť ve veteránském věku.
Podle zahraničních materiálů zpracoval VP
REDAKCE